تئوری رنگ در طراحی گرافیک (قسمت اول)
تئوری رنگ اصطلاحی است که برای توصیف مجموعهای از قوانین و دستورالعملهای
مربوط به استفاده از رنگ در هنر و طراحی ، به کار گرفته میشود. تئوری رنگ
طراحی طرحهای رنگی را بهمنظور ارتباط و تأثیر یک پیام در هر دو سطح بصری و سطح روانشناختی
معرفی میکند و یک استانداردی در زمینه طراحی گرافیک شناخته میشود در مسائل گوناگونی
همچون طراحی وبسایت ، طراحی UI ، صفحهآرایی و تایپوگرافی و انواع لوگو … کاربرد فراوانی دارد.
در این مقاله قصد بهطور کامل به مسئله تئوری رنگ بپردازیم و تکنیکهای انتخاب رنگ در طراحی گرافیک را بررسی کنیم.
بهطورکلی رنگها میتوانند برای انتقال احساسی محتوا و جذب کردن نگاه بیننده مفید باشند.
البته در این موضوع هیچ قانون قطعی وجود ندارد تحریک احساسی انسانها از طریق رنگها به عواملی مثل
جنسیت ، فرهنگ و جغرافیا تأثیرگذار است ؛ مثلاً در کشور چین ، قرمز شایع است ، زیرا آن را رنگ
خوشبختی و رفاه میدانند ، اما سفید نشانه بدبختی است. در یونان زرد مفهوم غم و اندوه را بیان میکند
درحالیکه در آفریقای جنوبی رنگ قرمز نشاندهنده غم و اندوه است.
دمای رنگ
درجه حرارت رنگ یا دمای رنگ یکی از موضوعات و دستهبندیهای اصلی رنگهاست
که سه شاخص دمای رنگ وجود دارد ؛ گرم ، سرد و خنثی که امکان تحریک احساسات مردم
را با تمایز این دستهبندی رنگها میتوان کنترل کرد. رنگهای گرم با سایههای زرد و قرمز هستند؛
رنگهای سرد دارای رنگ آبی، سبز یا بنفش هستند. رنگهای خنثی شامل قهوهای، خاکستری، سیاهوسفید است.
رنگهای گرم
رنگهای گرم عبارتاند از قرمز، نارنجی و زرد و تغییرات این سه رنگ. اینها برگرفته از رنگ آتش
طلوع و غروب خورشید است، و بهطورکلی نماد انرژی ، شور و هیجان و مثبت هستند و رنگهای گرم
در طرحها منعکسکننده شور، شادی ، شوق و انرژی استفاده میشود. رنگهای گرم نیمی از چرخه رنگ را تشکیل میدهند.
قرمز
قرمز گرمترین رنگ در چرخه رنگی حساب میشود. این رنگ مرتبط با آتش ، خشونت و جنگ است
و همچنین با مفهوم عشق و اشتیاق همراه است. رنگ قرمز تحریکات جسمانی را بر روی رفتار افراد ایجاد کند
و در هنگام دیدن رنگ قرمز در طرحها ، افزایش فشارخون و بالا رفتن ضربان و تپش قلب در بینندگان دیده میشود.
نشان دادهشده است که رنگ قرمز باعث افزایش متابولیسم بدن انسان هست. قرمز نشاندهنده خطر
و هشدار هم میباشد و علت استفاده در رنگ قرمز در چراغهای راهنما، بهمنظور حالت هشدار است.
در طراحی گرافیک از رنگ قرمز بهعنوان هیچان هم استفاده میشود. رنگ قرمز یک رنگ عالی برای زمانی است
که قدرت و شور را میتوان در طراحی نشان داد. بااینحال ، قرمز میتواند بسیار متنوع باشد
و مفهوم آن با نسخههای روشنتر، سایههای تاریکتر آن متفاوت است.
نارنجی
ارنجی رنگ پرجنبوجوش و پرانرژی زا است. همچنین رنگ نارنجی نشاندهندهی تغییر و تحولات کلی
را نشان میدهد و همچنین در آثار گرافیکی برای نشان دادن خلاقیت در طرحها از رنگ نارنجی بهره میبرند.
ازآنجاکه رنگ نارنجی ، رنگ میوههایی با همین رنگ هم هست ، مفهوم این رنگ را میتوان با سلامتی و سرزندگی نیز همراه کرد.
زرد
بهطورکلی رنگ زرد با امید همراه است. زرد درخشانترین و پرانرژیترین رنگهای گرم است
و با شادی و روشنایی مرتبط است حتی در برخی از طرحهای گرافیکی در سطحهای حرفهای از رنگ زرد
برای بیان ترس استفادهشده است. از زرد با مفهوم خطر نیز همراه است، هرچند شدت آن بهاندازه رنگ قرمز نیست.
از شاخصهای مختلف رنگ زرد در طراحیهای گرافیکی ، از زرد روشن میتواند احساس شادی
و شادمانی را بیان شود. زرد تیره و زرد طلایی در المانها و طرحهایی که قصد بیان پایداری هست ، استفاده میشود.
رنگهای سرد
رنگهای خنک یا سرد شامل سبز ، آبی و بنفش هستند. از رنگهای سرد بهعنوان رنگ شب ،
آب ، طبیعت به شمار میرود ، و معمولاً آرام، آرامشبخش هستند. آبی تنها رنگ اصلی در طیف رنگهای سرد است
به این معنی که رنگهای دیگر با ترکیب آبی بارنگ گرم ایجاد میشود که با ترکیب رنگ زرد با آبی رنگ سبز و با ترکیب
آبی و قرمز رنگ سبز تولید میشود. رنگهای سرد نیمی دیگر از چرخه رنگ را تشکیل میدهند.
سبز
رنگ سبز نشاندهنده آغاز و رشد و شروع است. همچنین تجدید و فراوانی را نشان میدهد. در آثار گرافیکی
از رنگ سبز بر پایه معنی آغاز و شروع ، مفاهیم کمتجربگی نیز نشان دادهشده است که بازخوردهای مناسبی هم داشته است
حتی درزمانی اکثر استارت آپ ها در طراحی لوگو از رنگ سبز بیشتر استفاده میکردند.
سبز دارای بسیاری از ویژگیهای آرامبخش رنگ آبی است ، اما برخی از انرژی رنگ زرد را نیز شامل میشود.
در طراحی ، سبز میتواند تعریف متعادلکننده و هماهنگکننده را داشته باشد. رنگ سبز بهعنوان رنگ طبیعت
هم بهحساب میآید و این حالت و طراوت و نوپایی را از این مفهوم دریافت میکند. سبز روشن انرژی بیشتری دارد
و پرجنبوجوش تر هست ، درحالیکه رنگها و طیفهای تیرهتر رنگ سبز که بیشتر به رنگهای زیتونی متمایل است نشاندهنده پایداری است.
آبی
آبی نیز بهطور گستردهای برای نشان دادن آرامش و مسئولیت استفاده میشود. آبی روشن طراوت بیشتری دارد
و حالت دوستانهتری را نشان میدهد و در حالت مقابل ، آبی تیرهرنگی قوی و قابلاطمینان محسوب میشود.
در حالت کلی رنگ آبی نماد رنگ مثبت در طراحی گرافیکی میباشد.
بنفش
بنفش ترکیبی از قرمز و آبی است و به همین منظور دربرگیرنده ویژگیهای هر دو رنگ است. از رنگ بنفش بیشتر
بهعنوان رنگی که نشاندهندهی حالتهای خلاقیت و تخیلی داشته باشند ، مورداستفاده قرار میگیرد.
طیفهای بنفش روشن نیز نشانهی عشق و رابطههای عاشقانه را بیان میکند
و طیفهای رنگی بنفش تیره ، بیانکننده موضوعات ثروت و لوکس بودن است.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
بهترین فونت های طراحی رابط کاربری
بهترین نرم افزار طراحی رابط کاربری
طراحی گرافیکی مینیمال چیست؟
روانشناسی اشکال هندسی در طراحی و گرافیک بر ذهن انسان
انواع چاپ و چگونگی آن
بهترین فونت های طراحی رابط کاربری
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
بله دقیقا